Niezależnie od tego czy firma jest mała i lokalna, czy też ma zasięg ogólnopolski bądź międzynarodowy ważna jest strategia marketingowa zawierająca spójną identyfikację wizualną. Różne czcionki czy znaki graficzne wprowadzają chaos, do tego trzeba mieć pewność unikalności stosowanego logo. Dlatego księga identyfikacji wizualnej ma ogromne znaczenie. Warto dowiedzieć się na ten temat więcej.
Księga identyfikacji wizualnej – dlaczego warto się na nią zdecydować?
Przede wszystkim należy podkreślić to, że księga identyfikacji wizualnej umożliwia stworzenie spójnego wizerunku firmy, a także wyróżnienie się na tle konkurencji. Logotyp powinien prezentować się tak samo na różnych nośnikach, zarówno cyfrowych, papierowych, jak i materiałowych. Dzięki temu marka może zaistnieć w świadomości klientów i stać się rozpoznawalna. Stworzenie księgi identyfikacji wizualnej pozwala osiągnąć krótkoterminowe i długofalowe cele biznesowe. Firma postrzegana jest jako bardziej profesjonalna i może zwiększyć się jej udział w rynku. Jednocześnie, gdy reklamą zajmuje się kilka podmiotów, każda agencja brandingowa ma gotowe wytyczne jak stosować logo i jakie kolory czy tła są zabronione. Identyfikacja marki rozpoczyna się od projektu logo. To, jak może być ono stosowane, zarówno jeśli chodzi o kolorystykę, jak i skalowanie określa księga znaku. Dzięki księdze identyfikacji wizualnej możliwe jest profesjonalne projektowanie stron www firmy. Logo musi być umieszczone zarówno w nagłówku, stopce, jak i korespondencji mailowej i nie może budzić wątpliwości, że dotyczy danej marki.
Co zawiera księga identyfikacji wizualnej?
Warto wiedzieć, że księga identyfikacji wizualnej to nie tylko logotyp i wytyczne dotyczące jego stosowania. Określane są warianty kolorystyczne i tła znaku graficznego marki, niedopuszczalne modyfikacje, pole ochronne czy minimalne wymiary, ale i paleta barw w wersji RGB, Cmyk, Pantone, czy według innych potrzeb. Niezbędne jest też określenie kroju i stopni pisma w nagłówkach i treści. Księga identyfikacji wizualnej zawiera nazwę marki, submarek, a także sposoby ich tworzenia, a ponadto slogany i hasła reklamowe. Elementy graficzne to nie tylko logo, ale i fotografie, patterny, ilustracje czy ikonografia. W księdze identyfikacji wizualnej znajdują się także wzory materiałów wizerunkowych – papieru firmowego, kopert, notesów, podkładek, teczek ofertowych, wizytówek, zaproszeń, wiadomości czy ogłoszeń. Konieczne jest też określenie sposobu tworzenia materiałów cyfrowych, nie tylko elementów strony www, ale i grafik do portali, gdzie obecna jest marka, czy grafik na portale społecznościowe. Także wzory umów, formularze muszą zawierać spójną identyfikację wizualną. To samo dotyczy broszur, katalogów, ulotek, pudełek, toreb czy elementów wystawienniczych bądź reklamy zewnętrznej.
Na co należy zwrócić uwagę przy tworzeniu księgi identyfikacji wizualnej?
Księga identyfikacji wizualnej to dokument, który zawiera wszelkie zalecenia potrzebne do stworzenia jednolitego wizerunku marki. Powinien charakteryzować się prostotą przekazu, zawierać wszystkie niezbędne informacje ułatwiające tworzenie materiałów reklamowych, wystawienniczych czy biurowych. Jeżeli dokonuje się jakichkolwiek zmian, to modyfikacji powinny podlegać także wytyczne, czyli księga identyfikacji wizualnej. Dzięki temu graficy, ale i agencje marketingowe mają ułatwioną pracę. Tworzenie profesjonalnego wizerunku firmy jest niezwykle istotne, dlatego nie należy rezygnować z tworzenia księgi identyfikacji wizualnej.