Specjalista SEO jest niemal jak internetowe guru. To od jego działań zależy pozycja danej witryny w wynikach wyszukiwania. Jeśli chcesz zostać specjalistą SEO, nie musisz kończyć studiów. Musisz jednak przygotować się na nieustanne doszkalanie. W zamian możesz liczyć na godne zarobki.

Kim jest specjalista SEO

Specjalista SEO to osoba odpowiedzialna za pozycjonowanie stron w internecie, czyli takie działania, które sprawią, że dana witryna pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu zwiększy się liczba wejść na daną stronę, a jej popularność łatwiej będzie zmonetyzować.

Do zadań specjalisty SEO należy zaplanowanie strategii, przeprowadzenie audytu strony, ustalenie słów kluczowych, analiza działań konkurencji pozyskiwanie linków przychodzących oraz czuwanie nad treściami publikowanymi na stronie, bo ich jakość także ma wpływ na SEO. Do tego dochodzi optymalizacja strony pod kątem szybkości ładowania i responsywności.

Jakie wykształcenie musi mieć specjalista SEO

Specjalista SEO, SEO specialist, czy po prostu seowiec to stosunkowo nowy zawód na rynku i nie ma konkretnych szkół ani uczelni, które by przygotowywały do wykonywania go. Niewykluczone, że kiedyś takowe powstaną, ale na razie to tylko teoria.

Może będzie to zaskoczeniem, ale specjalista SEO nie musi kończyć studiów informatycznych, choć na pewno pomogą mu w pracy. Tu duży nacisk kładzie się na faktyczne umiejętności, a te można zdobyć na różnych kursach, szkoleniach oraz przez ciągłe samokształcenie.

Mimo to warto zrobić założenie, że specjalista SEO jest dobrym matematykiem (dowodem mogą być oceny ze szkoły średniej), który zna język angielski – niezbędny do zapoznawania się z dokumentacją dotyczącą różnorakich oprogramowań oraz funkcjonowania wyszukiwarek.

Kto może zostać specjalistą SEO

Skoro wyższe wykształcenie nie jest wymagane, teoretycznie każdy może być specjalistą SEO. W praktyce sukces w tym zawodzie nie jest dostępny dla każdego. Seowiec musi być osobą cierpliwą, bo w tej branży wyniki nie pojawiają się od razu, wypozycjonowanie strony może trwać nawet rok. Musi też umieć myśleć analitycznie, być kreatywnym (trzeba nie lada sprytu, by przechytrzyć Google), nie bać się nowych rozwiązań (nawet takich, których jeszcze nikt nie wypróbował). Przy tym specjalista SEO musi stale doskonalić swoją wiedzę, być na bieżąco z wszelkimi zmianami w zasadach pozycjonowania stron, mieć wiedzę dotyczącą funkcjonowania stron i sieci internetowych, umieć tworzyć i analizować raporty. W tej pracy lepiej sprawdzą się osoby z umysłami ścisłymi.

Gdzie specjalista SEO powinien szukać pracy

Poszukiwanie pracy przez specjalistę SEO może napotykać przeszkody w postaci braku wiedzy praktycznej. Jeśli wpiszemy w wyszukiwarkę hasło: praca specjalista SEO, nietrudno zauważyć, że większość ogłoszeń dotyczy osób z doświadczeniem. To swego rodzaju błędne koło, bo jak zdobyć doświadczenie bez zatrudnienia? Wielu seowców radzi sobie w ten sposób, że wykonują dla kogoś zlecenie non-profit, w zamian za możliwość traktowania tej realizacji jako swojego portfolio lub tworzą własne strony internetowe i pozycjonują je, by udowodnić, że potrafią to robić.

Dobrym rozwiązaniem jest zatrudnienie się w agencji SEO na stanowisku junior seo specialist. Pracę, początkowo mało płatną, można potraktować jako początek kariery w branży SEO. Nauka od starszych stażem i bardziej doświadczonych kolegów na pewno będzie cenną lekcją na przyszłość.

Ile zarabia specjalista SEO

Zarobki specjalisty SEO pracującego w agencji dość łatwo określić. Początkujący seowiec dostanie na rękę maksymalnie około 3500 zł, co trzeba uznać za bardzo dobrą stawkę. Zazwyczaj osoby, które na początku pracy trzeba przeszkolić, mogą liczyć jedynie na minimalne wynagrodzenie. W branży SEO jest nieco inaczej. SEO to jeden z odłamów IT, a tu stawki są dość wysokie.

Specjalista SEO z doświadczeniem może liczyć na podwojenie wynagrodzenia, oczywiście pod warunkiem, że zechce nadal pracować dla agencji.

Podwójne wynagrodzenie jest dość atrakcyjne, ale niektórzy nie chcą na tym poprzestawać. Jednak aby je zwielokrotnić, trzeba pomyśleć o założeniu własnej firmy.

Materiał partnera / Fot: Adobe Stock